Gruusia köögist VI (magustoidud, veinid, morsid ja napsud) ning Khuthaisi linn

Magustoidud

Tuntuim Gruusia magustoit on kožinak. Eesti poodides müügil olev tööstuslik kožinak on päevalilleseemnetest või maapähklitest ja siirupist. Kohalik, Gruusia variant on kreeka pähklitest ning meest. Tegemist on pehme magustoiduga, mis on kaunilt serveeritud taldrikul ning mida süüakse lusikaga.Search results for 11

Kreeka pähklid meega on sarnane kožinakile, kuid serveeritakse kausis ning mesi on soe ning sulav. Tundub liiga lihtne? Jahedal ilmal tee kõrvale on see asendamatu!

Churchkhela on pähklitest ning marjamahlast toru. On nii kreeka kui sarapuu pähklitega variante. Torude valmistamisel kasutatakse erinevaid marja- ja puuviljamahlasid, mis annavad ka erineva maitse ning värvi.

Tklapi on marjamahlast ja -püreest marjaleht. Samuti valmistatakse erinevast toorainest: kiivist, viinamarjast, õunast, ploomist, aprikoosist, kirsist… Neid müüakse turul kas ümmarguste lehtedena või hoopis suure rullina.

Khutaisi turul2

Magustoiduna süüakse ka kuivatatud puuvilju ja pähkleid. Päris põnev on mööda turgu ringi uudistada ning proovida viigimarju, ploome, õunu, aprikoose, datleid…

Gruusias süüakse ka tihkeid ja ülimalt magusaid moose ja džemme, mida pakutakse hommikusöögi ja suupistete kõrvale.

Joogid

Tuntuim Gruusia limonaad on estragonist valmistatud Tarhun. Kohalike seas on populaarsed ka pirnist ja granaatõunast limonaadid.

Traditsiooniline jook, mis on tänini au sees on kompott, seda nii kodustel istumistel kui söögikohtade menüüdes ning kaubanduses.

Kohtasime ka värskeltpressitud mahlade lette, kus soodsa hinna eest saab kõhutäie vitaniini 🙂

Search results for 13

Gruusia on veinimaa, mille tuntuim veini piirkond asub riigi idaosas Kahheetias, kus valmib ka suurem osa veine.

Gruusia veinide omapäraks on nende valmimine savist nõudes e kuevris maa sügavuses. Savist nõud kaevatakse sügavale maa sisse ning kaetakse pinnasega. Ja siis vein valmib seal u 3-4 kuud või ka aastaid. Muuseas, see iidne valmistusmeetod on ka UNESCO maailmapärandi nimistus.

Gruusia veine kääritatakse koos rootsudega, sestap ongi nende valged veinid hoopis kuldsed 🙂

Gruusia veinid kannavad sarnaselt Bordeaux’ ja Burgundia veinidega nime algupärase regiooni, piirkonna või küla järgi. Veinid on tihti segu kahest või enamast viinamarjast. Gruusia veine liigitatakse järgmiselt: magusad, poolmagusad, poolkuivad, kuivad, kangestatud ja vahuveinid. Poolmagusate veinide valik on kõige suurem ja populaarsem.

Tuntuim Gruusia vein on poolmagus Kindzmarauli. Meie kohtasime poolkuivadest veinidest reisil enim Mukuzani küla ja Saperavi viinamarja sordi järgi nime saanud veinidega. Neid müüakse poes ning veidi kõrgema hinna eest ka söögikohtades. Kui restoranis sai ükskord vein otsa, joosti poodi ning toodi. Gruusia on riik, kus lisaks söögile on ka jookide hinnad väga mõistlikud ning veini pudeliga lauda tellida on üsna tavapärane praktika.

Üldiselt armastavad kohalikud palju magusat või poolmagusat veini, nii et meie olime kohati suisa hädas.115

Külades ringreisil olles kohtusime ka koduse kuldse veiniga. Seda on kõigil külainimestel ning seda valatakse lõdva randmega, sest see ei maksa midagi. Jätsime ühes söögikohas paar eurot tippi ning tänutäheks toodi meile kaks kannu veini kaasavõtmiseks. Ja seda igal pool 🙂 Oli suur tegemine, et need kohvrisse pakkida ja koos muu kraamiga Eestisse tuua. Nagu tihti maitseb toit selle kodumaal enim, nii on ka Gruusia kuldse veiniga.

Gruusia traditsioonides juuakse veini looma sarvest ehk Kantsist. Ka minul õnnestus tuua endale reisilt kaasa tõeline Küllusesarv 🙂515

Kuulsat kanget Gruusia napsu tšatšat aetakse samuti viinamarjadest. No millest siis veel? Tegemist on mõnusa joogiga, mis mulle meenutab veidi tekiilat. Gruusias müüakse ka maitsetega tšatšasid – aprikoosi, sidruni, ploomi… Sellisel juhul on kangele napsule lisatud nende koorest või kividest keedetud tõmmist ja lahendatud 45-50 kraadini.

Soovitan kindlasti sisse astuda ka mõnda veini- ja tšatšakeldrisse. Euroopa Liitu on võimalus üle tuua 1 l kanget alkoholi/inimese kohta. Ärge kindalasti ostke neid (Khuthaisi) lennujaamast, mis on väikese kaubavalikuga ning üüratult kallis.

Meie külastasime Khuthaisis veini- ja tšatšakeldrit Wine Cellar, kus mehel oli vist 10 erinevat sorti napsu. 0,5 l pudeli hind oli 1.60 €. Saime proovida paljusid maitseid. Kuna tegime suurostu ehk 1 liitri, siis kutsus omanik meid taha kambrisse, et valada kaugetele külalistele mõned pitsid ka jutu jätkuks. Laual oli tema naise küpsetatud lobiani, ajapsandali ja muidugi purid.

113

Khuthaisi linn

Khuthaisi linn on riigi suuruselt teine linn, kus elab u 150 000 inimest.
Meie valisime ööbimiskohad kesklinna, et kõik oleks toredasti käe ja jala juures. Toa hind oli umbes 20 €.

Gruusia söögikohtades reeglina suitsetatakse, kuid kohtasime reisil ka mitmeid erandeid. Soojal ajal see liiga suureks probleemiks ei tohiks olla, kuna paljudes kohtades saab istuda terrassil, iseasi, kas südasuvel jaksab kõrbeda. Samas, paljudes söögikohtades on hea ventilatsioon ja meie ei sattunud kohta, kus oleks liiga palju suitsetatud.

Linna keskel asub mitmeid toredaid söögikohtasid, millel google.maps viide nimes.

Baraqa, väikese terrassiga söögikoht peaväljaku ja purskkaevu vahetus läheduses. Saab toredaid traditsioonilisi toite.

Agerari Georgian Cuisine on kahekorruseline ülimaitsvate roogadega söögikoht. Meie külastasime seda kohta korduvalt. Seal käivad ainult kohalikud ning sestap tasub selle kvaliteeti usaldada.

Üks tõeliselt autentne ja äge püstijala kõrts on Bikentia`s Kebabery. Otsides hommikusöögikohta põrkasime sisse kohalike meeste meelispaika. Menüü oli lühike, aga aus – sibula ja koriandrikuhja ning kahe kastmega kebab, sai, õlu, konjak ning limonaad. Võtsime siis meiega ning asusime maiustama. Sisse astusid kaks rõõmsas tujus pappi ning hakkasid meid gruusia keeles õnnistama. Siis läksid, tellisid kaks klaasi napsu, kebabi ning asusid kõrval lauas hommikusöögile. Haa, sellised hetked on ägedad, kui kohtud päris inimestega!114

Häcker-Pscorr on nimi, millest võiks tekkida kujutlus rokiklubist, aga tegelikult on see üdini viisakas ja noobel koht. Toit on hea, hinnad mõistlikud ning teenindus laitmatu. Lisaks kohalikule köögile on esindatud ka mitmed Euroopa-maitsed.

Sama maja teises otsas asub vinoteek Sapere neile, kes soovivad proovida Gruusia parimaid veine, mida poelettidel ei kohta. Koht on stiilne, kuid kahjuks kohalike jaoks kallis ning vaatamata põnevatele veinidele ja ägedale sisustusele tühi. Võtsime klaasikese ning suundusime edasi.116

Kes soovib reisil juua tassikest head teed, võiks kindlasti sisse astuda Tea House Foe-Foe-sse. Kohvik asub kunagise hotelli vestipüülis. Koht on elektiline ja kunstilise hõnguga. Ja teed on menüüd umbes 100 sorti, rohelist, musta ja erinevaid taimeteesid. Minu lemmik oli kuldkollase värviga taimetee Almond pie.
Kõrvale saab süüa ka lihtsamaid eelroogasid ja kooke, aga neil alates kelle 11st.Search results for 12

Linna külastades astuge kindlasti sisse ka turule – see on suur ja lai ning lõputute võimalustega. Imelised köögiviljad, juust, vürtsid, vein ning tšatša seisavad pikkadel lettidel koos kuivatatud puuviljade, tubaka, rõivaste ning muu pudi-padiga. Kõnnid ringi ja ahhetad. Proovid siit ning jälle sealt. Tegelikult tasuks turule minna reisi lõpupoole, kui olla juba kohaliku köögiga tuttavam. Nii küsisime vürtspoodnikult palun maitseainet pkhalile, palun hartšole.

Khutaisi turul3

Soovitan minna kindlasti ka kokakursusele, sest see on tõesti väga tore elamus. Meie käisime lausa kahel päeval ja õppisime kokku 10 rooga, kõik need, mida ise tahtsime.  Läksime koos turule, ostsime kaubad ning siis suundusime valmistama. See oli väga tore, sest turul sai küsida igasuguste asjade kohta ning välja nuuskida parimad letid, kust koju kaasa osta. Meie õpetajaks oli suurepärast vene keelt valdav Naira, kellega saab ka fb kaudu kontakti. Söögi valmistamine maksis tooraine (mis oli soodne) ning õpetus 30 € päev kahe peale.

Korralikke kaubamajasid meie ei leidnudki, kohalikud väitsid et need asuvadki Tbilisis ja Batumis. See eest on neil maa alustes tunnelites Kadaka turu laadne moodustis, kus rõsketes koridorides istuvad apaatsed müüjad.

Khuthaision tore linn, kus trullata, kõike ei jaksagi siin üles lugeda ja ega ole vajagi, muidu pole kohe peal enam üllatust 🙂

Soovitan väga Gruusiat külastada! Seal on sõbralik rahvas, see on piisavalt lähedal, samas piisavalt erinev, külastada on seda soodne ning toidukultuur on võrratu!!!!

117

Kui see, mida ma teen, meeldib teile, hakake fb-s minu lehe Maria Aleksandrovna jälgijaks! Sellega rõõmustate mind väga 🙂 Instagrammis on minu konto kyllusesarv ja youtube`s kanal Maria Aleksandrovna.