Gruusia köögist V (supid ja kastmed), elust külades (Gordi ja Satsiskvilo) ja Okatse kanjon

Nii väga kui ma suppe armastan, ei avanud Gruusia meile kahjuks oma tõelist supi palet. Põhiline supp, mida menüüdes kohtasime on eestlastelegi tuntud hartšo.

Millegipärast on Eestisse jõudnud teadmine, et hartšod keedetakse lambalihaga. Ei, Gruusias hartšso on valmistatud veiselihast. Nii mõneski menüüs oli lausa kirjas – veiselihasupp riisiga. Olen oma rännakutel tihti kohanud, et riigid, kus on au sees rahvuslik köök, serveeritakse toitu ka traditsioonilisel viisil. Nii oli Ameerika reisil lõuna-osariigi Mehhiko söögikohas supis terve kanakoib, Poola köögiga tutvust tehes korduvalt suured kondiga lihatükid hautistes. Ja täpselt sama oli Gruusias – keegi ei puhasta liha ära, ikka suur käntsakas supi sisse ja vaata siis ise, kuidas seda hammastega nüsid 🙂 Aga hartšo oli hea, kõik need 100 korda kui seda sõime!20180416_130100

Kalasupp, millega mina kohtusin, säras samuti oma maalähedases võtmes. Forell on Lõuna-Poolas, Slovakkias ning Gruusiaski tavapärane kala. Seda süüakse palju ning see on soodne. Tegemist ei ole mitte suurte rasvaste forellidega, nagu meie oleme harjunud Norrast neid saama, vaid pigem beebiforellidega. Nende liha varieerub hallikas-roosast kuni päris valgeni. Nagu eelmises liha ja kala peatükis kirjutasin, siis 1 beebiforell ilma lisandita maksis u 2 või 3 eurot. Sisse imporditud lõhe on seevastu aga palju kallim.

Niisiis olid peale kalatüki supis veel terve kartul, poolik porgand ja mõned varred sellerit. Ma ütlen: lihtsuses peitub võlu 🙂Search results for 1

Tavapärane supp, eriti just maapiirkondades, on köögiviljasupp, millele tuuakse kausiga riivitud juustu kõrvale. Tegemist on taimse supiga, mida võid soovi korral rikastada hõrgu ent rasvase juustuga.Khutaisi turul1

Menüüdes tihtiesinev on ka hinkali supp, kuid meie tellisime siiski hinkalisid vaagnatega lauda 🙂

Kastmed

Meie kohtasime oma Gruusia reisil 4 põhilist kastet. Adžika on see, mida vast kõik teavad. Tihke vürtsikas tomatikaste, mida müüakse ohtralt ka Eestis.

Tomatikaste on vürtside, sibula ja koriandriga maitsestatud tomatipüree, mis sobib oivaliselt liharoogade juurde ning mis maitseb võrratult.

Thekmalit on nii rohelist kui punast, kuid mina kohtasin vaid esimesega. See on rohelistest hapudest ploomidest valmistatud kaste. Seda kasutatakse mh ka hartšo supile hapukuse lisamiseks. Thekmali tähendabki gruusia keeles ploome. Kui lugeda menüüd, siis vahel võibki thekmali roa nimetuses tähendada rohelisi ploome, nt veiseliha roheliste ploomidega, mitte liha thekmali kastmega. Kuna kastmed ei maksa seal midagi, tasub kindlasti neid julgelt tellida ning proovida. Meie ostsime endale ka pooleliitrise pudeli turult kaasa.112

Satsivi ehk kreekapähkli kaste. Kreeka pähkleid kasutatakse Gruusias praktiliselt igas roas ning nii on leidnud nad oma tee ka kastmetesse. Tuntud söök on grillitud kana kreeka pähkli kastmes, millest ma kirjutasin üleeelmises postituses. Aga, on täitsa võimalik kastet ka iseseisvana lauda tellida. Kreeka pähklid on Gruusias hoopis teise kvaliteediga, kui Eestis. Need on heledamad, pehme maitsega, mitte mõrud ning on kordades õlisemad.

Elu külades

511

Ootasin suure põnevusega, millal ükskord läheme mägikülla, et tunda tõelist Gruusia hõngu enda ümber. Sõitsime maršutkaga Gordi külla. Võrratud mäed silmapiiril, haljendav rohi ning hoogsalt ringi kappavad sead, lambad ja pardid tekitasid tõelise idülli. Kui ainult seda vaesust nii hullusti ei oleks. Ennekõike pean silmas, et kui raha ei ole, renoveeritakse oma ilusaid traditsioonilisi elamuid plastakende ja -ustega, lapitakse kilega ning tagatipuks pistetakse vaasi ka kunstlilled. Vaatad ringi ning süda tilgub verd.
Armeenias olles külastasime taksojuhi sugulasi külas ning meie üllatuseks ei olnud seal korralikku ahju, vaid buršuika seisis keset tuba, mille ümber end soojendati. Täpselt sama kohtasime ka Gruusias – ka linnapildis näegime räämas, kuid elatavate majade akendest buršuika otsi välja turritamas.

Gordi külas on booking.comi andmetel 2 ööbimiskohta, tegelikkuses on neid kõvasti rohkem. Kui just suurte kohvritega ringi ei liigu, tasuks sõita kohapeale ja seal hakata maad kuulama. Meie sõitsime sinna, et külastada Okatse kanjoni ja Kinchkha koske. Oo, milline meeliülendavalt õudne seiklus see oli! Kõlgud seal maa ja taeva vahel, kotkad lendavad mööda ja viuh käib südame alt tuul läbi kui keegi ennast samal purdel liiga hoogsalt liigutab. Tee kanjonisse oli mitu kilomeetrit. Muidugi on võimalik sinna sõita ka taksoga, kuid meie eelistasime nautida loodust.59

Tulime läbi haljendava pargi, kuid tagasiteel läksime autoteedpidi. Kui olime jõudnud mäe otsa ja tõmbasime korra hinge kuulsime surnuaiast: “Hei, hei, tulge siia!” Ootamatult seisid surnuaia aia taga 3 meest, kes meid eneda juurde kutsusid. Kuna just selliseid inimlikke kontakte me otsima olime tulnud, ronisime nende õpetuste kohaselt üle võrkaia. Tuli välja, et külas oli 80 aastane vanaema ära surnud ja kohe pidid toimuma matused. Niisiis kaevas 1 mees hauda ja ülejäänud kolm kamraadi olid talle seltsiks ja aitasid valmistuda 🙂 Kohe kutsuti meid lauda ja valati klaasid kodust veini täis. Kõrvale pakuti aga igasuguseid hõrgutisi – baklažaane kreeka pähklitega, paneeritud ja praetud skumbriat, hapendatud punast kapsast, magusat riisiputru puuviljadega, lobiot ning muidugi purit. Loomulikult tahtsime kõik peale sellist toredat kohtumist ka sõbrapilti teha 🙂

Surnuaia kultuur Gruusias on Eesti omast mõnevõrra erinev. Pigem võiks seda võrrelda Vene kombestikuga – hauakivid on ehitud kadunukese pildiga. Samas hauakivid ja pildid on kordades suuremad kui ma olen varem näinud. Hauad on lihtsad ja väärikad ega ole üle koormatud kunstlilledega. Nii nagu setud, käivad ka grusiinid haudadel joomas ja söömas ning annavad oma osa ka lahkunule. Nii kohtasime oma reisil mitmetes surnuaedades küll klaase veiniga, siis jälle komme ning muud head paremat.

510

Edasi sõitsime maršutkaga järgmisse, u 4,5 km eemal asuvasse Satsiskvilo külla. Tegemist on palju väiksema ja ka vaesema külaga, kus tubade hinnadki olid soodsamad – jagatav pesuruumiga tuba traditsioonilises kõrgete lagedega majas maksis 7 €/tuba + söök.

Panime kotid ära ja läksime jalutama. Tiivustatuna eelmise päeva külainimeste lahkusest asus mu kallim kohe uusi sõpru otsima. Jalutades tänaval astus ta külameeste juurde: “Tere, oleme Eestist, jalutame siin!” See lause avas meile kohe ukse sõbralikku majja. Majaisand oli taaskord uimastava veini lainel ja nii ka tema sõber. Naine käsutati kohe külalistele sahvrist kompotti tooma ja ise aeti laual seisval küpsetatud seakamaral kärbseid ära. Klaasid valati täis ning vestlus võis alata. Kui vaid seda vene keelt oleks olnud. 514

Kogesime reisil korduvalt, et ega selle vene keelega lood just kõige paremad ei ole. Jah, taksojuhid ja ettekandjad oskavad küll, aga lihtsad inimesed pursivad vähehaaval, kui üldse. Oskavad need, kes nooruses Venemaal tööl või sõjaväes olnud. Kui kõht oli veini ja ülimaitsvat kompotti täis, lahkusime ööbimispaika juba toekamale õhtusöögile. Peremees pani veini välja ja perenaine tõi kana kreekapähklikastmes, kõrvale aga maisijahust kotlette ja juustu.512

Järgmisel päeval võtsime pakid ja sõitsime maršutkaga koske vaatama. Nagu tõeline meelelahutaja võttis taksojuht istme alt suure veinipudeli ja valas rõõmuga kõigile. Jah, vein on seal odav ja seda valatakse lahkelt 🙂

Kui keegi endale Gruusia reisi plaanib, külastage kindlasti mõnda küla või paari. Mina tundsin juba Armeenia reisil, et õige kontakt riigiga on siis, kui oled saanud külas päris inimestega tuttavaks. Inimesed on lahked ja neile väga meeldib suhelda.

513

Kui see, mida ma teen, meeldib teile, hakake fb-s minu lehe Maria Aleksandrovna jälgijaks! Sellega rõõmustate mind väga 🙂 Instagrammis on minu konto kyllusesarv ja youtube`s kanal Maria Aleksandrovna.