Gruusia köögist III (liha- ja kalaroad) ning Tskaltubo mineraalveelinn

Peale salatite ja taimsete roogade on gruusia köögis palju ning ülimalt maitsvaid liharoogasid. Süüakse veiseliha, kana, sealiha ja lammast. Meie kohtasime oma reisil 90% kahe esimesega. Osaliselt kindlasti ka sellepärast, et Gruusia köögis süüakse palju hooajalisi toite ja kuna lambatapuaeg on sügiseti, siis praegu olid menüüs veiseliharoad. Liha süüakse gruusias palju, seda grillitakse, hautatakse ja sellest tehakse maitsvaid hakkliharoogasid.

Gruusias kohtab “küll kuidagi ikka saab” ja “ärme liiga palju põe” suhtumist, aga eks selle teine nimi olegi vaesus. Nii oli maale sõitvad maršutkad maast laeni turukaupa täis, et inimesed ise vaevalt sinna vahele mahtusid, küll olid kastmekannudel lauda jõudes  ääred mustad ja kord restoranis istudes nägime, kuidas siis liha ikka kööki saab. 17

Hakkliharoad

Kebab. Gruusia kebab on veise-hakkliha varras ürtidega. Kui mujal kaukaasias süüakse pigem lambalihast kebabi, siis Gruusias on see veiselihast. Kebabi täidetakse ka sulguni juustuga, mis on tõeliselt nauditav suutäis. Tegemist on väga rahvaliku toiduga, mida leidub pea igas söögikohas või on söögikohale seinad pandud püsti vaid kebabi, õlu ja limonaadi ümber 🙂35

Teine väga tuntud hakkliharoog on hinkali. Suured sabaga taignapallid lihaga, mis enim sarnanevad pelmeenidele. Hinkaalid võivad olla kuni rusikasuurused. Võtad aga sabast kinni, hammustad ülimaitsvat õhukest taigent, siis luristad seest puljongit, tunnetad ürtidest läbiimbunud liha ja järad kuni sapajupp käes. Selle jätad järele, kuna see ongi vaid hoidmiseks mõeldud. (See on tuim ja toores jahutükk). Hinkaalitaigen on täielik ime, Eestis söödud käsitööpelmeenid kahvatuvad nende kõrval. Lihana kasutatakse sealiha ja sea- ja veisliha segu. “Mägedes süüakse ka lambalihaga, need on muidugi kõige paremad” ütles Khuthaisis meie kokakursuste läbiviija Naira. Söögikohtades on tihtipeale variandid, kas maitserohelisega või ilma. Esimesel juhul on hulgaliselt lisatud koriandrit ja teisi kohalikke ürte. Kui on valida, siis kindlasti koos ürtidega. Just ürdid on need, mis teevad selle roa tõeliselt nauditavaks.

Lisaks lihatäidisele valmistatakse hinkaalisid ka seene-, kartuli ja juustutäidisega, nii et taimetoitlased rõõmustage! Menüüdes on välja toodud 1 tk hind, aga tegelikult saab neid tellida 5 tk kaupa. 1 tk maksab u 20 € senti. Tavaliselt tellitakse 10-15 tk/inimese kohta, meie võtsime 5 ja sõime kõrvale rohkelt salatit ja rohelist, vahel nosisime ka kebabi. Tegelikult, kui iga päev võtta 1-2 portsjoni, saab hinkali isu reisi lõpuks täis küll 🙂 Korra põrkasime sisse ka ühe söögikoha kööki, kus 3 kokka keetsid usinasti suure potiga hinkaalisid.14

Oma üllatuseks kohtusime dolmadega reisil ainult ühes söögikohas. Muuseas Gruusias on võimalik süüa ka taimseid dolmasid.

Kupati ehk gruusia vortsid rohkete ürtidega kuulusid ka korduvalt meie lauale.

Gruusias on ka palju maitsvaid hautatud liharoogasid nagu chakapuli ehk hautatud veise- või lambaliha hapude ploomide (tkemali) ja estragoniga. Või hoopis chashushuli ehk hautatud veiseliha vürtsikas tomatikastmes.

Üks lihtne liharoog on sealiha sibulaga ehk ojakhuri, mida enamasti kohtab külades. Lugesin hiljem, et seda rooga valmistatakse ka veiselihast, kuid lihtsates külasöögikohtades kohtusime just sealihast verisoonidega. Ja ei ole imestada, riik on vaene ja veel vaesem on tema küla. Nii kasvatatakse ise sigu, lambaid ja kanu ja nendest valmistatakse roogasid.55

Oma olemuselt kuulub šašlõkk Armeenia rahvuskööki, kuid ka grusiinid söövad seda, nii nagu ka venelased, eestlased ja teised rahvad. Kuna kohalikus köögis oli nii palju põnevat avastada, siis šašlõkki – mtsvadi, sõime vaid korra külakohvikus, kus suurt muud ei olnud – šašlõkki ja sealiha kartuliga.

Mis aga kuulub gruusia kööki on ribid adžikakastmes – vahel on selleks searibid, teinekord aga veiseribid, korra kohtasime ka lammast kastmes.

Aga, kui adžika ei ole Sinu teema, telli ribid ilma selleta. Tihtipeale on menüüd ka inglise ja venekeelsed ja sulgudes on kirjeldused. Ja kui ei ole, siis gruusia keelt on nagunii kole keeruline lugeda 🙂 Väiksemates kohtades menüüd üldse puuduvad ja ettekandjad jagavad siis suusõnaliselt teavet. Või on toidud külmletis kiletatult ja saad sealt näpuga näidata. Keerulisem on siis, kui nad räägivad ainult kohalikku keelt…

Paljudes menüüdes kohtab veise keelt, kas salatites, suitsutatult, kastmega, nii et kõik keelesõbrad, teid oodatakse seal!

Gruusias süüakse ka palju kanaliha, seda põhiliselt grillitakse ning tehakse kastmega.

Grillitakse just maapiirkondades. Linnas kohtasime seda menüüs “grilled/bbq chicken” või hoopis “country style chicken”.

Kanad on võrreldes Eesti omadega väiksemad. Ise arvan, et need ongi tavalised kanad, mitte tööstuslikud broilerid, millega Eestis oleme harjunud. Ostsime turult kana, mis kaalus 1,380 g, aga see ei olnud puhastatud, ehk tal olid jalad, pea ja siseelundid ning kui kõik need eemaldasime kaalus ta u 1 kg.

Kana lõigatakse kõhu pealt lahti ja siis pannakse grillresti vahele ja grillitakse.

Kastmes kana tehakse samamoodi või praetakse pannil. Siis lõigatakse tükkideks ja valatakse kastmega üle. Tüüpilised road, mida proovisime oli kana kreekapähklikastmes ehk gvijabi (inglise keeles giblets in whalnuts. Giblets tähendab tervet linnukere koos siseorganitega), ehk lisaks lihale on kastmes ka subproduktid.

110

Praetud kana hapukoorekastmes on gidlidzha. Sõime korra ka kogemata seda, aga maitse oli võõras ja elamust me sellest ei saanud.

Kaladest süüakse peamiselt kohalikes jõgedes elavat forelli. Kalad on väikesed, õrna valge lihaga. Peamiselt neid grillitakse või küpsetatakse koti või fooliumi sees. Serveeritakse kas granaatõunaseemne kastmega või puuviljadega. Tegemist on soodsa ja maitsva roaga, mille hinnad jäi meie külaskäigu juures 2-6 € vahele.

Lisaks forellile kohtasime menüüdes vähemal määral ka valge kala sorte, mida serveeriti suurte kuubikutena. Vahel oli sellesks tuur, vahel mõni kohalik kala. Poodides võib aga kohata palju külmutatud skumbriat.

Tskaltubo mineraalveelinn

Gruusia tuntuim mineraalveelinn on Borjomi, mille tervislikku toodangut müüakse ka meie kaubanduses. Kuid Borjomi pole ainus. Meie sõitsime Khuthaisi linnast vaid 15 km eemal asuvasse Tskaltubo linna lõõgastuma. Mina arvasin, et meid ootavad samasugused lihtsad mineraalveevannid, nagu Armeenias Hankavanis, aga ei, tegemist oli kunagise kuurortlinnaga või õigemini selle tuhmi varjuga.

Aga miks ma sellest kirjutan? Oma reisidel Ida-Euroopa linnades olen palju näinud mahajäetud suuri stalinislikke losse, mis seisavad oma armetuses. Ja samal ajal nii peibutavad oma suursugusega. Mis seal sees on, kuidas nad küll välja näevad? Hooned on aga kindlalt lukus ja sissepääsemise lootus on kasin. Tskaltubo linnas on aga kaks omaaegset kuningannat suures osas renoveeritud. Nimelt, Stalin lasi endale ehitada suursuguse hotellikompleksi, praeguse nimega Tskaltubo spa resort, tõeliselt oma ajastu vaimus – kõrged laed, parkett põrandal, lühtrid seintes. Päris põnev on olla hiiglaslikus hotellis, mis on… täiesti tühi! Nimelt, meie sealviibimise ajal oli hotellis vaevu 9 külastajat. Käid nagu Palle üksi maailmas. Meil õnnestus sisse piiluda ka renoveerimist vajavasse osasse ja no seal oli küll tunne, nagu kõnniks Titanicu vrakil. Kahene tuba sellises luksuslikus hotellis maksis hooajavälisel ajal 38 €.

Tskaltubo spa resort

Üle tee asub aga omaaegne mineraalveekeskus, mis on ehitatud täpselt samas võtmes kui hotell. Linnas asub veel üks mineraalvee ja hoolitsuskeskus, aga seal on hinnad hirmsad nagu Euroopas. See eest x kohas oli 2 x 45 minutit massaaži ja 2 x 30 minutit individuaalset mineraalvanni koos veealusemassaažiga kokku 30 €. Mineraalvee keskused Tsaltubos

Keskus oli puhas, ilus ja kandis vääramatult oma ajastu mentaliteeti – kõige tähtsam oli lobiseda oma sõbrannadega ja alles siis oli klient kuningas 🙂 Me käisime seal mitu päeva ja jäime väga rahule.

Mineraalvee keskused Tsaltubos1

Hiiglasliku aiaga hotellikompleks, mille vahetus läheduses asub mineraalveekeskus võiks olla ideaalne puhkus turgutust vajavale lastega peredele. Koht pakub mitmeid ajaveetmise võimalusi, samas mitte üle koormates.

Tskaltubo spa resort1

Kui see, mida ma teen, meeldib teile, hakake fb-s minu lehe Maria Aleksandrovna jälgijaks! Sellega rõõmustate mind väga 🙂 Instagrammis on minu konto kyllusesarv ja youtube`s kanal Maria Aleksandrovna.