Armeenia kodused kotletid ja Hankavani kuumaveeallikad

Peale suusatamise soovisime võimalusel (loe: kindlasti!) süüa külatädi tehtud kotlette ja osta kaasa kohalikku napsu. Kuna meie taksojuht elas ise Tsahkadzoris, siis tundis ta suurepäraselt sealseid olusid. Nii tuli ta meile järgi ja me asusime mööda lumiseid teid tema sugulaste juurde, 18 km loode poole asuvasse mägikülla Meghradzori, teele. Igal pool laiusid pirnipuuväljad – “jaa, me väga armastame pirne” seletas taksojuht õhinal – “sööme siirupis, teeme kompotte!”

20170207_125449

Ja tõesti, nad armastavad palju koduseid kompotte – need on laialdaselt igas menüüs, lisaks tõsteti külas suured kompotipurgid keldrist välja ja valati kannudesse välja.
On ikka uskumatult romantiline sõita mööda lumiseid ja päikeses sillerdavaid Armeenia talviseid mägiteid. Hing lihtsalt hõiskab! Ja hõiskas ka perekond, kellele külla läksime – isa, ema ja nende mitu poega. Pereema on kodune ning  toimetab laudas loomadega ning suvel põllul. Põhimõtteliselt on neil isemajandav elu. Peremees on ehitaja ja teeb külas juhutöid. Talvel tööd ei ole ja nii on kõik kogunenud suurde tuppa bursuika ümber. Sooja see muidugi ei salvesta ning hommikuks on toas vaid 4 kraadi. Aga sellest pole hullu, sest pereema teeb ise lambavillast sooje madratseid ja tekke. Nad pakuvad muuseas ka ööbimisvõimalust.armeenia-kulas-ja-kuumaveeallikates1

Ja siis hakkasid lauale sadama mõnusad söögid ja suupisted – kodune soolane ja piprane tomatimahl, aprikoosikompott. Lisaks porgandihoidis, lambakotletid, mida süüakse sidrunimahlaga, kanakotletid, mis maitsesid mulle enim ja eriti koos aprikoosihoidisega. Lisaks isetehtud pelmeenid, mida süüakse pipra ja selitatud võiga ning hautatud lammas kartulitega. Laual oli ka isetehtud ülimaitsvat saia, marineeritud kurki ja paprikat, endatehtud võid ja juustu. Minu suureks üllatuseks ka magusad marineeritud kreekapähklid! Just, need korjatakse ära, kui nad on veel rohelised, võetakse osa koorest maha, hoidistatakse siirupis ja siis talvel süüakse. Täiesti uskumatult põnev avastus. Magustoiduna oli magusat meekooki. Kahjuks kodust puskarit seekord nende käest kaasa osta ei saanud. Sõime jälle nii nagu ei kunagi varem. See oli täpselt see mida me olime otsinud – päris inimesi ja päris lihtsat toitu, kuigi lihtsusest oli asi väga kaugel. Sarnase kogemuse saime eelmisel suvel Rumeenias.armeenia-kulas-ja-kuumaveeallikates2

armeenia-kulas-ja-kuumaveeallikates

Kui kõht oli pungil täis ja meil külakostiks lauldud laul lauldud näidati meile ette terve perekonnad varandus – kuked, kanad, jänesed, lambad, lehm ja põrssad. On ikka väga tore, kui tead kus kohast tooraine pärineb ja seda, et ta on saanud terve elu koos seltsilistega lustida. Perenaine ütles, et iga aasta tapavad nad ära 5-6 looma.armeenia-kulas-ja-kuumaveeallikates3

Oli uskumatult armas, kuidas lihtne Armeenia perekond võõrustab ja häbelikult, kuid samas uhkusega räägib oma perekonnast ning näitab oma elu. See oli väga soe ja meeleolukas külaskäik.
Nad näitasid ka kõrvalhoones asuvat lavašiahju, kuhu põhja tehakse tuli ja siis hõõguvate süte kohale pannakse seina külge saiad – nagu Indias tandoori ahjud. Ahjul on ventilatsiooniava, mis ei lase sütel kustuda.

Selline tore söögilaud, koos meiega einestava perekonnaga ja paari pitsi konjaki ja terve elamise ekskursiooniga maksis 30 €. Väga mõnus.

Edasi siirdusime sama teed pidi 17 km edasi kuumaveeallikate juurde. Tegemist on väga lihtsa kohaga, kus kohalikust vulkaanilisest kivist (millest on rajatud ka kõik majad ja kirikud) on ehitatud lihtsad kümblusruumid. Mineraalvesi tuleb otse maa seest, sellest võetakse välja mull ja siis võib minna sulistama. Meeste jutu järgi tehakse sealkandis tehases limonaadi, kuhu see väljavõetav mull siis sisse pannakse. Mina sa võta kinni, oli see nüüd udujutt või mittes, sest elu on tihti unenäolisem, kui muinasjutud ise.armeenia-kulas-ja-kuumaveeallikates5

Valisime välja kabiinid ja sulpsasime 40 kraadisesse vette mõnulema. Väljas oli null kraadi ja päike paistis ehk olukord oli ideaalne. Me mõlemad tundsme end kui Jaapani Fukusima ahvid. Üle tunni aja seal olla ei jaksa, sest kuum ja mineraalainerikas vesi paneb ikka katuse sõitma. Jõime ohtralt juurde mineraalvett, kuigi meile pakuti korduvalt ka konjakit. Sealsamas kõrval on ka hotell, kus suplemine näeb kindlasti elegantsem välja ja maksab 20 $ tund. Meie sulistasime mõlemad kokku 10 € eest.

Kellel nüüd tekkis isu koduste kotlettide ja marineeritud kreekapähklite järgi ning kes samuti tahaks minna mineraalvee vanne võtma, siis pildil on meie taksojuht ja tema kontakt fb-s Индивидуальный Туры Армении. Selleks, et saada täit elamust, peaks vene keel mingitki pidi suus olema, sest nii on palju põnevam.

Jerevani sõitsime ringiga, imetledes eemalt Ararati mäge ning külastades Geghardi kloostrit, mis küll oli juba poolenisti suletud.armeenia-kulas-ja-kuumaveeallikates7
Selline tore 7,5 tunnine päev taksojuhist giidiga maksis 60 €.
Eriti tore on see, et raha oskavad nad küsida nii, et Sul on rõõm seda anda. “Palju ma võlgnen?” küsis mu armsam. “Oh, ei  midagi, ma teen seda vaid suurest rõõmust” vastas taksojuht. “Noh, meie sõitsime ka suurest rõõmusta ja soovime ikka midagi anda!”

5 comments

1. Maire

Laikima mind masin ei luba, aga kommenteerin siis siin kõrgtuuridel! Et igavesti vahva ju! Ja teie nägudest on näha teie elamused!

2. Jaa, ma ise ka ei usu, kui äge siin võib olla…:)

3. Lauri

Uhh… selline rahaküsimismeetod on minu jaoks pigem küll õudukas, mitte rõõm… Ma ilmselgelt ei ole rituaali-inimene.

• See oli jah selline mänguline lähenemine. Üks mu tuttav ütles, et ta ei oleks siis üldse maksnud, kui talle oleks nii öeldud… Kultuurierinevused on nii suured.

• Lauri

Ma tõenäoliselt nii radikaalne küll poleks vaid küsiks ikka üle, et on ta kindel, et ta raha ei taha. Aga jah, kui ta ka siis selle juurde jääb, siis…